‘Ik kan zelf prima voor rust in de klas zorgen. Tussendoor zorg ik voor ontspanning door bijvoorbeeld even voor te lezen of educatief filmpje te kijken’
Korte ontspanningsoefeningen zijn toch écht anders!
Tijdens een ontspanningsoefening brengen kinderen hun aandacht van de buitenwereld (klas, de lesstof etc) naar hun binnenwereld (je eigen lijf, je gedachten). Het volgen van je adem is hier het belangrijkste hulpmiddel voor. Door je aandacht te richten op je adem, komt ‘je hoofd even tot rust’.
TIJDENS EEN RUSTMOMENT…
- …WORDT INFORMATIE VERWERKT IN JE BREIN
Je kunt het vergelijken met een krijtbordje. Alles wat je leert komt in je korte termijn geheugen terecht: als het ware op een krijtbordje. Op een gegeven moment is dat krijtbordje vol. Er past dan niks meer bij. Tijdens een moment van rust, even niks doen, wordt het krijtbordje leeggemaakt (informatie wordt verplaatst van het korte termijn- naar het lange termijn geheugen) zodat er weer ruimte is voor nieuwe informatie! Het ‘Rustbrein’ is tijden zo’n moment actief. Kinderpsy educatie legt dit verder uit in onderstaand filmpje (duur 1.1.5 min):
- … KUN JE EVEN OPLADEN
Zoals kinderen zelf omschrijven ‘Je hebt even helemaal niets aan je hoofd’. Je doet nieuwe energie op, om daarna weer fris verder te gaan!
- …LEER JE DE VAARDIGHEID VAN ONTSPANNEN VOOR NÚ
Door regelmatig ontspanningsoefeningen te doen met kinderen leren zij hoe ze voor zichzelf rust kunnen creëren op íeder moment. Zo hoor ik regelmatig terug dat kinderen in bed de ballonadem doen of samen met hun ouders ‘de Ademelfjes hebben wakker gemaakt’. Als een kind boos wordt op bijvoorbeeld het schoolplein en je zegt: ‘Word eerst eens even rustig’. Dan is het wel zo handig dat het kind geleerd heeft hóe hij of zij rustig kan worden. Als je regelmatig ontspanningsoefeningen doet kun je bijvoorbeeld zeggen: ‘Leg je handen op je buik dan doen we eerst een paar keer de ballonadem’. Dit kun je op dezelfde manier bijvoorbeeld ook toepassen als een kind zenuwachtig is. Stel je eens voor wat het voor kinderen kan brengen als zij de vaardigheid beheersen om even rust nemen, ook op moeilijke momenten?!
- …LEER JE DE VAARDIGHEID VAN ONTSPANNEN VOOR DE TOEKOMST
Driekwart van de jongeren heeft last van stress en burnout klachten.
Je leest het echt goed: driekwart… De prestatiedruk neemt meer en meer toe. Ook onder volwassenen zijn de cijfers schrikbarend: 1 op de 7 Nederlands heeft last van stress gerelateerde klachten.
Hoe zouden deze cijfers zijn als kinderen al op jonge leeftijd leren hoe ze zich tussendoor kunnen ontspannen? Om te voorkomen dat stress meer en meer opbouwt? Een ideaalbeeld, dat besef ik mij, maar het draagt zeker een steentje bij: Jong geleerd = oud gedaan.
- …ONTSPAN JE!
Nu je dit leest: adem eens diep in en til je schouders hoog op, zucht nu diep uit en ontspan je schouders….
Voel je het effect? Al na één keer? Je lichaam ontspant: je schouders, je gezicht. Je stopt even met wat je aan het doen bent en er ontstaat rust.
Je ervaart – op dit moment – meteen het effect van een kort ontspanningsmoment!
Het doen van een korte ontspanningsoefening heeft dus een heel ander effect dan voorlezen of een educatief filmpje. Van voorlezen of het kijken van educatieve filmpjes worden kinderen natuurlijk op dát moment ook rustig. Maar wil jij jouw leerlingen ook vaardigheden meegeven voor de langere termijn? Het brein de rust geven om geleerde kennis te verwerken? Maak dan regelmatig tijd voor rustmomenten!
Hoe creëer je korte rustmomenten? Dat kan met onze filmpjes: vraag het gratis kennismakingspakket aan om deze uit te proberen. Of leer het tijdens één van onze workshops.