‘Als we leren dat we onze handen moeten wassen, onze tanden moeten poetsen, gezond moeten eten, moeten bewegen kortom als we leren dat we ons lichaam, ons uiterlijk moeten verzorgen. Dan moeten we dat ook doen met ons innerlijk. De mentale hygiëne.’ Zo start het fragment over het boek ‘Vrede kun je leren’ bij DWDD.
David van Reybrouck was te gast bij De Wereld Draait Door (mei 2017) om te vertellen over zijn boek: ‘Vrede kun je leren’. Dit fragment laat ik altijd zien tijdens mijn workshops! Het fragment wordt ook vaak gebruikt tijdens teamvergaderingen om ook collega’s en directie het belang van korte rustmomenten in te laten zien. Een tijdje terug nam zelfs een directrice meteen contact op na het zien van dit fragment samen met het team: want als je met korte rustmomenten zoveel kunt bereiken, dan moet je er wat mee!
Het boek is geschreven samen met Thomas d’Ansembourg een grote autoriteit op het gebied van Geweldloze Communicatie. Hun visie: de opvoeding tot vrede moet net zo vanzelfsprekend zijn als de vakken gymnastiek en lichamelijke verzorging. We leren om ons uiterlijk te verzorgen, maar hoe zit het met ons innerlijk?! De recente aanslagen in België en Frankrijk waren redenen voor hen om bij elkaar te komen. Want hoe zou het zijn als de kinderen in Molenbeek al op jonge leeftijd leren 10 minuten per dag stilte zitten – hun hoofd ‘schoon te maken’ – zou er dan ook zoveel kwaad zijn? David en Thomas denken van niet!
Een fragment (12 minuten) wat inspireert, waarin wetenschap en ervaring gedeeld wordt. Er wordt ook een school in Baltimore in beeld gebracht waar ontspanningsoefeningen een belangrijk rol spelen, gelijk een beeld van de praktijk dus! Waarschuwing: het is aanstekelijk 😉
https://dewerelddraaitdoor.bnnvara.nl/media/373214
ALVAST EEN AANTAL QUOTES UIT HET FRAGMENT
Het fragment raakt mij, want de overtuiging die David deelt, die ervaar ik zelf ook! Als ik fragment aan anderen laat zien, zie ik dat het ook hen raakt. Volop geknik en reacties op de rake opmerkingen en voorbeelden. Een aantal van deze quotes heb ik voor je geciteerd uit het fragment:
Verwaarlozing van de binnenkant
‘Het gaat eigenlijk over hygiëne. We verzorgen ons vel. Maar verzorgen onze vrede niet. We zijn verzorgder dan ooit, maar tegelijkertijd gaat dat gepaard met een verwaarlozing van onze binnenkant.’
Onderzoek topuniversiteiten
‘De laatste jaren zijn volkomen leken in de hersenscan geschoven: aan het begin van een training én 3 weken later. Deze training was niets anders dan ‘s ochtends 10 minuten op je ademhaling letten. Dus echt ongelooflijk weinig moeite en simpel. En je ziet hoe de activiteit in je hersenen veranderd: hoe de gebieden in je hersenen die met positieve gedachten geassocieerd zijn geactiveerd worden en de gebieden geassocieerd met negatieve gedachten gedeactiveerd worden. Als we dit allemaal weten – en dit gaat niet over één onderzoek maar tientallen onderzoeken aan topuniversiteten uitgevoerd – dan is het een beetje ‘blassé’ om dit allemaal naïef, soft en zweverig gedoe te noemen.’
Hele simpele oefeningen, maar ze werken
‘Het gaat om hele simpele oefenen, maar ze werken. Je wordt er rustiger van, je hebt er minder stress van. Je ziet het ook in onderzoeken: kinderen op school leren beter, worden aardiger en zijn meer oplettend in de klas.’
Schuldig verzuim
‘De Wereldgezondheidsorganisatie heeft gewaarschuwd voor een ‘epidemie’ aan geestelijke gezondheidsziekten in het Westen. Als er dan hele eenvoudige en zeer goedkope technieken zijn die niet veel moeite vragen, maar toch verschil kunnen maken in een groot aantal gevallen. Dan is het schuldig verzuim daar niks mee te doen.’
Eenvoudig
‘Het is redelijk eenvoudig om de eerste stappen te zetten!’ Wat houdt ons tegen?’
Het hele fragment bekijk je hier: https://dewerelddraaitdoor.bnnvara.nl/media/373214 Ben jij ook geraakt door het fragment? Deel het met anderen en zet zelf de eerste stappen om bij jou in de klas rustmomenten te creëren!
Meteen korte filmpjes met ontspanningsoefeningen inzetten: vraag het gratis kennismakingspakket aan of bekijk ons scholingsaanbod voor leerkrachten om zelf aan te slag te gaan.