Review door Lessen van Lisa

Deze review is afkomstig van juf Lisa Jansen-Scheepers www.lessenvanlisa.nl.
Lisa deelt in haar blog wat de filmpjes inhouden en haar ervaring met de filmpjes in unit groep 5, 6, 7 en 8. De onderstaande blog is dus een kopie.

Ontspanningsoefeningen in de klas waren helemaal nieuw voor mij, maar nadat Wendy de Groot van Rustmoment in de klas.nl contact met mij opnam, raakte ik direct enthousiast!

Wendy is de drijvende kracht achter Rustmoment in de klas.nl: een website vol ontspanningsoefeningen in korte filmpjes voor kinderen. Onder andere door Wendy haar ervaring als juf uitermate geschikt voor de basisschool!

Ik praatte met Wendy over de Rustmoment filmpjes en mocht ze een paar weken uitproberen in de klas. Benieuwd hoe het is gegaan in de klas? Hieronder vertel ik je meer.

DE RUSTMOMENTEN

Mike en Fee

Dit zijn de twee personages die de hoofdrol spelen in alle rustmomenten. Het zijn voor de kinderen bekenden. Guillermo Hilversum (Mike) kennen ze als Tinco van Spangas en Anita Nederlof (Fee) als Hedwig uit de serie Amika.

Ieder rustmoment begint met een introductie door Mike en Fee. Zij zorgen voor een herkenbare setting voor de kinderen, waardoor ze meteen geïnteresseerd zijn in de ontspanningsoefening.

De filmpjes

Per leeftijdsgroep (groep 1/2, groep 3/4, groep 5/6 en groep 7/8) zijn 35 verschillende filmpjes met ontspanningsoefeningen beschikbaar. De filmpjes zijn onderverdeeld in vier categorieën: ademoefeningen, bewegen op de stoel, bewegen rondom de stoel en visualisatie. Na elk afgespeeld filmpje, wordt er een suggestie voor de volgende keer klaargezet. Zo wordt er automatisch gezorgd voor afwisseling in de verschillende categorieën.

De filmpjes zijn in elke browser te bekijken, op computers, digiborden, maar ook op mobiele devices. Behalve hun tafel, stoel en eigen lichaam hebben de leerlingen verder helemaal niets nodig om de ontspanningsoefening uit te voeren. Mike en Fee leggen uit wat de kinderen moeten doen en geven zelf het voorbeeld.

Waarom?

Rustmoment in de klas.nl is ontwikkeld voor het basisonderwijs, maar kan ook thuis of in een praktijk ingezet worden. Het doel is dat leerlingen leren even rust te nemen en dat ze de vaardigheid van ontspannen ook voor zichzelf toe kunnen passen. Een direct effect daarvan is dat leerlingen meer aandacht hebben voor de volgende les. Op de lange termijn worden kinderen weerbaarder tegen stress.

IN DE KLAS

Aan de slag

Leerkrachten die met Rustmoment in de klas.nl starten, worden persoonlijk begeleid. Ga je met de hele school aan de slag, dan wordt er een start workshop gegeven. Start je alleen, dan wordt er telefonisch contact met je opgenomen. En speciaal voor de eerste keer dat je Rustmoment in de klas.nl inzet, is er een introductiefilm. Deze legt, op een voor de kinderen te begrijpen niveau, uit waarom ontspannen zo belangrijk is.

Ik was erg onder de indruk toen Wendy mij belde om me op weg te helpen. Ze was heel geduldig en beantwoordde al mijn vragen uitgebreid. Voor mijn groep 7/8 die filmpjes al snel ‘kinderachting’ vinden, gaf ze me een super tip: maak van één leerling een ambassadeur oftewel laat een leerling je helpen de filmpjes te introduceren. Dit werkte geweldig!

Ontspannen samen en alleen
De rustmomenten kunnen klassikaal worden bekeken op momenten dat de hele klas er behoefte aan heeft, bijvoorbeeld na een pauze of tussen twee instructies in. Maar sommige leerlingen hebben hier meer behoefte aan dan anderen. Door de filmpjes is het ook mogelijk om een leerling individueel een ontspanningsoefening te laten uitvoeren.Zelf heb ik de filmpjes tot nu toe alleen klassikaal ingezet. Soms met groep 5/6 of 7/8 apart van elkaar en soms samen. Zelfs een combinatiegroep als unit 5-8 is geenprobleem, omdat veel filmpjes voor meerdere leeftijdsgroepen geschikt zijn.
Grote toetsenSpeciaal voor de grote toetsen, zoals de Eind- of Entree-toets, heeft Rustmoment in de klas.nl een kijkschema gemaakt met geschikte filmpjes én is er tijdelijk een gratis proefpakket beschikbaar voor leerkrachten van groep 7 en 8.
Zo heb ik met mijn groep 8 tijdens de pauzemomenten van de Centrale Eindtoets telkens een ontspanningsoefening ingezet. Op de foto zie je de oefening ‘slapend leren’ waarbij de kinderen ontspannen door hun buikademhaling bewust te gebruiken.

MIJN MENING

Enthousiast geraakt door het telefoongesprek met Wendy, kon ik niet wachten om met de ontspanningsoefeningen te starten in mijn unit 5-8. De leerlingen van groep 5-6 waren, zoals ik had verwacht, meteen heel gemotiveerd en genoten er zichtbaar van. Ik vond het spannend om de filmpjes ook in groep 7-8 te introduceren en had, zoals Wendy me had aangeraden, één leerling ambassadeur gemaakt… Het ging hartstikke goed! De kinderen deden super mee en werden écht rustig! Een enkeling vond het moeilijk om bij het ogen sluiten niet vooral om zich heen te kijken, maar dat was het. De dag erna weer geprobeerd, zelfde ervaring. En op de derde dag vroeg één van de druktemakers uit groep 7-8 zelfs: “Juf, gaan we vandaag weer zo’n filmpje kijken?”

Rustmoment in de klas.nl is een website met een duidelijk uiterlijk en is prettig in het gebruik. Starten met de ontspanningsoefeningen is ontzettend gemakkelijk, mede door de persoonlijke begeleiding.

De filmpjes kosten je nauwelijks tijd (ongeveer vijf minuten) en zelfs in de volle planning van unit 5-8 vind ik hier tijd voor. Mijn ervaring in de laatste weken is geweest dat het me tijd opleverde, want de les erna waren de kinderen ook écht rustig en konden ze veel aandachtiger deelnemen aan de instructie. Dan is die tijd zó weer ingehaald.

Maar het allerfijnste aan Rustmoment in de klas.nl vind ik dat het ook een rustmoment is voor de leerkracht. Als leerkracht ben je zelf ook vaak zo druk bezig gedurende de dag! En in plaats van een ontspanningsoefening te moeten voor te bereiden, zet je het digibord aan, ga je zelf in de klas tussen de leerlingen zitten en geniet je zelf ook van een paar minuten rust. Het is niet alleen voor je leerlingen, maar ook jij kunt daarna aandachtiger met de volgende activiteit aan de slag.

Klik hier om de website van Lessen van Lisa te bezoeken.
Volg Lessen van Lisa op Facebook en Pinterest!

About The Author

Rustmoment in de klas.nl

Op de blog Rustmoment in de klas.nl deel ik ontspanningsoefeningen, kennis, inspiratie en tips om korte rustmomenten in te zetten in de klas. Voorheen stond ik zelf ook voor de klas in het basisonderwijs. Door een lange periode van ernstige vermoeidheid ben ik aanraking gekomen met de kracht van ontspanningsoefeningen. Toen ik dit ervaarde en mij beter begon te voelen, wilde ik dit delen! Delen met de kinderen in de klas want ook zij hebben hier zoveel aan! Uiteindelijk ben ik gestopt als leerkracht en maak ik filmpjes met ontspanningsoefeningen (met een fantastisch team), geef ik workshops en schrijf ik blogs om steeds meer rustmomenten in het klaslokaal te creëren.

One thought on “Review door Lessen van Lisa